شادترین کشور روی زمین

شادترین کشور روی زمین

جمهوری فنلاند 

شادترین کشور روی زمین که به کشور هزار دریاچه نیز معروف است در منطقه اسکاندیناوی و در  شمال اروپا قرار دارد پایتخت این کشور هلسینکی است و از نظر مساحت رتبه ۸ در اروپا را کسب کرده است.

سه چهارم کشور فنلاند پوشیده از جنگل ها می باشد و رشته کوه های آن اقلب در نیمه شمالی قرار دارد. 10 درصد از مساحت کل این کشور را نیز دریاچه ها تشکیل داده اند و از این رو فنلاند به کشور هزار دریاچه نیز معروف است.

 

فنلاند از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد همسایه‌است. خلیج بوتنی در غرب، خلیج فنلاند در جنوب و دریای بالتیک در جنوب غربی آن قرار دارد.

قرار داشتن یک سوم از خاک فنلاند در بالای مدار شمالگان، این کشور را پس از ایسلند، به شمالی‌ترین کشور جهان مبدل ساخته‌است. در شمالی‌ترین نقطه فنلاند تابستان‌ها خورشید برای ۷۳ روز غروب نمی‌کند و همه ۲۴ ساعت روز هوا روشن است. در زمستان نیز ۵۱ روز خورشید طلوع نمی‌کند.

در این کشور، حدود ۲.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی دیده می‌شود و ۲۸.۲ درصد از اقتصاد آن نیز در بخش صنعت است. در این کشور، حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نیروی کار وجود دارد، نرخ بیکاری در کشور فنلاند ۷.۲ درصد است. نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۲۱، ۱.۸۹ درصد اعلام شده است. اغلب دانشگاه‌های کشور فنلاند، از نظر رتبه وضعیت خوبی دارند این باعث شده است که این کشور از دسته کشورهای قدرتمند آموزشی محسوب شود.

در سال ۲۰۱۰ کشور فنلاند اولین کشوری بوده که دسترسی به اینترنت را به عنوان یک حق ضروری قانونی برای شهروندان مطرح کرد.

 

هلسینکی (پایتخت فنلاند) یک و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است و مردم آن عموما به زبان فنلاندی و سوئدی صحبت می کنند جزو حوزه شنگن و واحد پول آن یورو می باشد . برق شهری در فنلاند ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع F است. کد تلفن این کشور   358+ است و رانندگی در آن در جهت راست خیابان انجام می شود. 

فنلاند دارای چهار فصل متمایز است: تابستان (ژوئن-آگوست)، پاییز (سپتامبر-نوامبر)، زمستان (دسامبر-فوریه) و بهار (مارس-مه). دما ممکن است از 25+ درجه سانتیگراد در تابستان تا -25 درجه سانتیگراد (یا بیشتر) در زمستان متغیر باشد.

فنلاند نسبت به بسیاری از مناطق شمالی، آب‌وهوای ملایم‌تری دارد که این تحت‌تاثیر جریان گلف استریم و جریان‌های اقیانوسی گرم است. دریاچه‌ها و خلیج‌های متعدد فنلاند هم تاثیر زیادی در ملایم‌تر شدن هوا دارند. 

 

هزینه‌ های سفر به فنلاند

اقامت 

هزینه‌ اقامت در خوابگاه هاستل‌ها بین ۲۵ تا ۳۵ یورو و در هتل‌های ارزان شبی ۵۰ تا ۸۰ یورو است. معمولا همه هاستل‌ها وای‌فای رایگان دارند و بعضی از آن‌ها صبحانه‌ رایگان هم می‌دهند. اگر چادر مسافرتی همراه دارید، اردوگاه‌های مختلفی در سراسر این کشور وجود دارد که شما می توانید در آنها چادر بزنید. هزینه‌ اقامت در یکی از آن‌ها با امکانات پایه بین ۱۰ تا ۲۵ یورو است.

 

غذا

انواع غذاهای ارزان شامل ساندویچ ، پیتزا و کباب در حدود ۸ تا ۱۰ یورو قیمت دارند. خیلی از رستوران‌ها وعده‌ های ویژه‌ ناهار دارند که قیمت آن ۱۲ یورو است. در سوپرمارکت‌ها هم می‌توانید انواع غذاهای نیمه‌ آماده را با ۵ الی ۶ یورو خریداری کنید. یک وعده غذا در مک دونالد یا سایر فست فودهای زنجیره‌ای، برای شما بین ۶ تا ۸ یورو تمام می شود. 

 

 

حمل و نقل

بهترین راه برای سفر داخل فنلاند، استفاده از اتوبوس است. بلیط یک طرفه برای مسیر ۱۰۰ کیلومتری در اتوبوس‌های عادی حدود ۱۹ یورو قیمت دارد. اتوبوس‌های تندور بیشتر قیمت دارند و هزینه‌ آن‌ها در حدود ۲۲ یورو است. اتوبوس‌های محلی داخل شهری بین ۲/۵ تا ۳/۵ یورو هزینه دارند. اگر می‌خواهید با قطار سفر کنید، بلیط آن از هلسینکی تا تامپره بین ۲۵ تا ۳۵ یورو است. قطار هلسینکی به اولو ۶۰ یورو هزینه دارد. بلیط یک طرفه به سن پترزبورگ در حدود ۴۵ یورو قیمت دارد. برای سفر از هلسینکی به استکهلم هم فرابر وجود دارد که قیمت آن بین ۵۰ تا ۱۵۰ یورو است. تقریبا در همه شهرها امکان کرایه‌ دوچرخه وجود دارد و هزینه‌ آن برای یک روز ۱۵ تا ۲۰ یورو و برای یک هفته ۷۰ یورو است.

 

 

 

جاهای دیدنی فنلاند

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در کنار طبیعت بکری که هم برای تفریحات زمستانی مناسب است و هم برای تفریحات تابستانی، دست به دست هم داده‌اند تا فنلاند یک مقصد گردشگری کامل و جذاب باشد.

 

 هلسینکی

 

هلسینکی مقصد اصلی گردشگران فنلاند است؛ شهر هلسینکی در سال 1812 تأسیس‌شده و از معماری سن پترزبورگ در ساخت آن استفاده شده و دارای جاذبه­ های گردشگری و دیدنی بسیاری است بهترین موزه‌ها، گالری‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید فنلاند را در این شهر خواهید دید. جاذبه‌های فرهنگی زیادی در این شهر در انتظار گردشگران خواهد بود مثلا کلیسای جامع لوتران و کلیسای جامع اسپنسکی مهم­ترین جاذبه­ های دیدنی هستند همچنین موزه‌ ملی فنلاند، موزه‌ شهر هلسینکی، گالری هنر فنلاندی که شامل آثار کلاسیک و مدرن از هنرمندان این کشور است . میدان بازار مرکزی در مرکز هلسینکی و در محدوده دریای بالتیک واقع شده است. در تور هلسینکی از کاخ ریاست جمهوری و تالار شهر هلسینکی که در مجاورت میدان بازار مرکزی واقع شده‌اند، دیدن کنید.

 

ییواسکیلا (Jyväskylä)

 

این شهر در سال ۱۸۳۷ توسط تزار نیکولای یکم پایه‌گذاری شد. جذابیت این شهر بیشتر به خاطر ترکیب خانه‌های چوبی قدیمی با بناهای سنگی مدرن است.  در باغ Kirkkopuisto یک کلیسا به سبک نئوگوتیک وجود دارد. در نزدیکی این کلیسا، یک بنای یادبود برای نویسنده‌ فنلاندی، مینا کانت ساخته شده است.  تئاتر شهر، مقر پلیس و ساختمان ادارات دولتی محلی سه بنای مشهور و تاریخی است که معمار مشهور فنلاندی یعنی آلوار آلتو آن‌ها را ساخته است. فستیوال بین‌المللی هنر ییواسکیلا هر سال در ماه ژوئن برگزار می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای فرهنگی سالانه در فنلاند است.

 

 

شفق قطبی(Aurora)

 

بهترین جا برای تماشای شفق‌های قطبی در فنلاند، لاپلند است البته زمانی که فصل مناسب تماشای شفق‌ قطبی فرا برسد حتی در جنوبی‌ترین مناطق این کشور، امکان مشاهده‌ این پدیده وجود دارد. در قسمت های شمالی کشور، دیدن شفق قطبی تقریبا در هر شب زمستانی امکان پذیر است؛ از سوی دیگر، تا روزهای بلند ماه می، گاهی اوقات زمین­ها از برف پوشیده شده­است، همان زمانی که خورشید تصمیم می‌گیرد تمام شب در آسمان باشد! شاید بهترین راه برای لذت از این منظره در این فصل، این است که در یک کلبه شیشه ای، که در طبیعت احداث شده است، بخوابید. 

 

 

دریاچه‌ سایما (Saimaa) و شهر ساوونلاینا (Savonlinna)

دریاچه‌ بزرگ سایما مشهور به دریاچه‌ هزار جزیره در ساوونلاینا قرار دارد. این دریاچه وسعتی معادل ۱۳۰۰ کیلومتر مربع دارد که شامل تعداد زیادی جزیره است. همچنین قلعه اولاف یکی از بزرگ­ترین مکان­های دیدنی این شهر محسوب می­ شود و تاریخ تأسیس آن به قرن پانزدهم میلادی بازمی­ گردد.  این قلعه، به زیبایی بازسازی شده است و اتاق‌ها و تالارهای متعددی دارد که برای برگزاری کنفرانس‌ها و پذیرش افراد عالی‌رتبه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از میان تالارهای این مجموعه می‌توان به تالار کنگره، تالار بزرگ و تالار پادشاه اشاره کرد.  این مجموعه، سه برج بزرگ گرد هم دارد که همچنان پابرجا هستند. یکی از آن‌ها برج کلیسا است که یک شاپل کوچک است و هنوز هم مراسم مذهبی و مراسم ازدواج در آن‌ها برگزار می‌شود. یک کافه‌ تابستانی هم در این مجموعه وجود دارد. 

در شرق این شهر، کلیسای کریماکی (Kerimäki) را خواهید دید که بزرگ‌ترین کلیسای چوبی دنیا است.  موزه ارتودوکس و موزه استانی ساونلینا به همراه منطقه کریماکی از دیگر جاذبه­ های گردشگری ساونلینا محسوب می­ شود. بازار قدیمی شهر ساونلینا با عرضه محصولات بسیاری و غذای موئیکو توانسته توجهات بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. 

 

 

پارک ملی Lemmenjoki

برای عاشقان پیاده روی در طبیعت  مسیرهای پیاده روی و پارک های طبیعی شگفت انگیزی در سفر به فنلاند وجود دارد. پارک ملی فنلاند بزرگ‌ترین پارک فنلاند و یکی از گسترده‌ترین مناطق طبیعی در کل اروپا است.

در این پارک علاوه بر لذت بردن از چشم‌اندازهای زیبای طبیعیت اطراف همچنین از تماشای حیات وحش اطراف خود هم لذت خواهید برد. خرس قهوه‌ای، گرگ، عقاب طلایی و انواع گوزن شمالی از گونه‌های حیات وحش هستند که در این پارک زندگی می‌کنند و در صورتی که شانس با شما همراه باشد امکان مشاهده همه آنها را خواهید داشت. 

 

در مسیر پیاده روی درون پارک ملی کلبه‌های جنگلی متعددی به چشم می خورد که برخی از آن‌ها رایگان هستند و برخی دیگر که امکانات ویژه‌ای دارند، با هزینه‌ مناسبی قابل استفاده هستند. رودخانه‌ ی زیبایی هم درون این پارک جریان دارد که شما می توانید برای گشت‌وگذار در این رودخانه قایق اجاره ای استفاده کنید و یا در تورهای بازدید پارک ملی شرکت کنید. 

 

تامپره (Tampere)

یکی دیگر از مناطق دیدنی فنلاند که هرساله مسافران بسیاری از آن دیدن می­ کنند شهر تامپره است. تامپره که در زبان سوئدی به آن Tammerfors می‌گویند یکی از دوست‌داشتنی‌ترین شهرهای فنلاند است. این شهر به­ عنوان سومین شهر بزرگی شناخته می­ شود که در فنلاند وجود دارد. تامپره بین دو دریاچه واقع شده است؛ یکی دریاچه‌ Pyhäjärvi در جنوب و دیگری دریاچه‌ Näsijärvi در شمال. 

 

مسافران می­توانند در شهر تامپره به فعالیت­هایی همچون اسکی و هاکی بپردازند اما شهرت آن بیشتر به خاطر رویدادهای فرهنگی و زندگی فرهنگی فعالی است که در آن جریان دارد تئلاتر روباز، فستیوال‌های متعدد و تیم‌های ورزشی پرطرفدار و همپنین پارک دوک و یا باغ هاتانپا از این شهر یک مرکز فرهنگی فوق‌العاده ساخته‌اند. از جمله اماکن دیدنی دیگر این شهر می توان به پارک سارکانیمی اشاره کرد این پارک زیبا در مرکز شهر واقع شده و با امکاناتی نظیر باغ‌وحش کودکان و آکواریوم و افلاک ­نما و برج دیده­بانی فضایی جذاب را برای تمام افراد ایجاد کرده است. بعد از اینکه فنلاند در سال ۱۸۰۹ تحت کنترل روسیه در آمد، توسعه‌ این شهر توسط تزارها ارتقا یافت. در حال حاضر صنعت اصلی این شهر تولیدات فلزی، تولید کفش و منسوجات است.

 

تورکو (Turku)

شهر تورکو که در زبان سوئدی Åbo نامیده می‌شود در جنوب غربی فنلاند و در کنار رود آورا واقع شده است . این شهر  قدیمی ترین شهر فنلاند است که در سده 13 میلادی احداث شده ، در سالیان گذشته، پیش از هلسینکی، پایتخت و بزرگترین شهر کشور فنلاند بوده است. در سال ۱۸۱۰ مقر دولت به هلسینکی منتقل شد.  یکی میادین مهم و اصلی این شهر میدان مارکت اسکوئر است که در کرانه‌های شمالی رود اوراجوکی قرار دارد. اینجا بهترین مکان برای استراحت و لم دادن در کافه‌ها و سر زدن به قنادی‌ها است. در این میدان یک مرکز خرید با سقف شیشه‌ای به نام مرکز خرید هانسا (Hansa) ، یک کلیسای زیبای ارتدکس و یک تئاتر سوئدی نیز وجود دارد که همه روزه محل آمد و شد عابرین است. 

این شهر زیبا و رنگارنگ فنلاندی، در هوای گرم تابستان، ‏محل گشت و گذار با قایق های تفریحی بر روی رودخانه است. ‏ 

این منطقه جایی است که جانشینان وایکینگ‌های سوئدی در قرن دوازدهم به زمین نشستند و سرزمینی را فتح کردند که امروزه فنلاند نامیده می‌شود.

 

شهر کِمی (Kemi)

از دیگر مناطق دیدنی فنلاند که در منطقه فینیش لاپلند قرار گرفته و هرساله گردشگران فراوانی از آن دیدن می­کنند می­توان به شهر برفی و زیبای کمی اشاره کرد. شهر کمی هیچ ‏ساختمان یا بنای تاریخی برای نمایش به شما ندارد بلکه جاذبه دیدنی این شهر یک قلعه ساخته شده از برف است که به آن قلعه ‏برفی گفته می شود . نکته جالب توجه قلعه برفی آن است که هرسال معماری آن توسط هنرمندان این کشور تغییر می کند و با یک طرح و ایده جدید ساخته می شود . این قلعه همیشه و در همه ساعات روز بازدید کننده دارد و بسیاری از مردم این شهر مراسم عروسی خود را در این قلعه برگزار می ­کنند. شاید بتوان گفت وجود همین قلعه دلیل اصلی جذب گردشگران به شهر کمی می باشد.در این قلعه برفی میز و صندلی ‏های یخی چیده شده است و شما می توانید یک روز خود را در یک قلعه یخی سپری کنید. ‏ 

 

 

شهر جادویی رووانیمی (Rovaniemi) 

 

رووانیمی Rovaniemi شهر مرکزی لاپلاند و بزرگترین  شهر مسکونی در نزدیکی مدار قطب شمال است دهکده سانتاکلاز (Santa Claus Village) که زادگاه بابانوئل می باشد در این شهر واقع شده است. دفتر او که زمانی فقط یک کابین کوچک بود و اکنون تبدیل به یک استراحت گاه برای ملاقات در هر روز از سال از جمله کریسمس شده است.

 پس از دیدار و احوالپرسی با بابانوئل، می ‌توانید سوار سورتمه ای که توسط گوزن شمالی کشیده می ‌شود، بپرید یا یک بعدازظهر را در میان هاسکی‌ ها سپری کنید. غار زیرزمینی او را در SantaPark کاوش کنید. در آنجا چه به اندازه یک متر برف باریده باشد یا آفتابی باشد می توانید انواع ماجراجویی داشته باشید . 

برای بچه ها دیدار با بابانوئل و گوزن هایش یک تجربه مهیج و جادویی به تعداد میرود و به همین علت خیلی از عظیم ترها زمان تعطیلات کریسمس یا ماه عسل خود را برای سفر به این دهکده انتخاب می نمایند.

بابانوئل در اصل با الهام از خدای اودین در اساطیر اسکاندیناوی بود که به نام بز یول (Yule Goat) شناخته می شد و در شب وسط زمستان هدایایی را به مردم اهدا می کرد و امروزه هم در فنلاند به بابانوئل، بز یول گفته می گردد. موجودات کوچکی به نام تانتو (tonttu) هم او را همراهی می کردند که بعدا به نام پری های سانتا شدند.

در قرن شانزدهم این اسطوره ها با داستان سنت نیکلاس ادغام شدند و شکل بابانوئل امروزی به وجود آمد. در سال 1866 یک تصویر در مجله هفتگی هارپر چاپ شده بود که بابانوئلی را نشان می داد که در قطب شمال زندگی می کرد و رابطه او با مکان های سرد و برفی را به تصویر می کشید.

 

اداره پست رووانیمی سالانه بیش از نیم میلیون نامه کریسمس از اقصی نقاط دنیا دریافت می‌کند و فراموش نکنید که حتمن به اداره پست اصلی بابانوئل بروید و یک کارت پستال، نامه یا بسته ارسال کنید تا با مهر انحصاری اداره پست اصلی بابا نوئل مهر شود.  هر سال بابانوئل سوار بر سورتمه‌اش این دهکده را ترک می‌کند تا هدیه‌ی کودکان را به آن‌ها تحویل دهد. مراسم بدرقه‌ی او در روز ۲۳ دسامبر به‌صورت بین‌المللی در تلویزیون نشان داده می‌شود. دهکده بابا نوئل همچنین اقامتگاه های مدرن و منحصر به ‌فردی از جمله ایگلوهای شفق قطبی را ارائه می ‌دهد که در فاصله چند قدمی میدان اصلی قرار دارند، همچنین رستوران ‌ها، خرید های لوکس، سوغاتی های محلی و غیره.

 اگر شما هم می خواهید فهرست آروزهای سال جاری خود را برای بابانوئل بفرستید، آدرس او: فنلاند، 96930 ناپاپیری، اداره پست اصلی سانتا کلاز، سانتا کلاز است.

چک لیست روستای بابا نوئل:

ملاقات با بابا نوئل

عبور از دایره قطب شمال

دریافت تمبر اداره پست اصلی بابا نوئل 

در یک ایگلو شفق بخوابید

آشنایی با دوستان شاخدار بابانوئل

دیدن از دنیای آدم برفی 

پیاده روی در مسیر مورد علاقه پری ها در دایره قطب شمال

 

 

 

 

 

 

 

 

1401/09/29
فنلاند - هلسینکی - اسکاندیناوی - شمال اروپا - شادترین کشور - نروژ - روسیه - سوئد - خلیج بوتنی - خلیج فنلاند - دریای بالتیک - شمالگان - ایسلند - لاپلند - نورهای شمالی - تامپره - سن پترزبورگ - استکهلم - فستیوال - دریای بالتیک - تزار - شفق قطبی - ساوونلاینا - کریماکی - بابانوئل - کریسمس - سورتمه - هاسکی‌ - اودین - ایگلو - آدم برفی - قطب شمال - سانتاکلاز - رووانیمی - قلعه برفی - وایکینگ - تورکو - سارکانیمی

سفر به فنلاند را تجربه کنید

تورهای مرتبط: