انیمه و مانگا، رشته اتصال طرفداران ژاپن

انیمه و مانگا، رشته اتصال طرفداران ژاپن

فرقی ندارد که نوجوان باشید یا بزرگسال، احتمالا وقتی به دنبال دانلود یکی از بهترین فیلم ها و انیمیشن‌ ها بودید، با انیمه های ژاپنی مواجه شده اید. انیمه ها به عنوان یک ژانر منحصر به فرد از فیلم/انیمیشن، طرفداران گسترده‌ ای دارند. محبوبیتِ مانگا و انیمه، از محبوبیت فرهنگ ژاپن سرچشمه می‌گیرد یا این انیمه ها بودند که در سال های اخیر طرفداران و مشتاقان فرهنگ ژاپن را افزایش دادند؟ اصلا راز این محبوبیت در چیست؟ فرق انیمه های ژاپن با انیمیشن های سرایر کشورها در چیست؟

در این مقاله، به بررسی تاریخچه، اهمیت و تأثیرات فرهنگ انیمه و مانگا در ژاپن و جهان می‌پردازیم.

تاریخچه انیمه و مانگا ژاپن

ماجرا از این جا شروع شد که سال 2002 وزیر اقتصاد ژاپن تصمیم گرفت تصویری لایق، زیبا و جذاب از ژاپن و فرهنگ ژاپنی به حهان ارائه بدهد تا به این وسیله بتواند گردشگری، فشن، مدیا وصنعت ژاپن را بهتر از پیش گسترش بدهد. در اصل می میخوست همان ذهنیت cool japan رو در ذهن مردم سایر کشورها ترسیم کند. رونق و رویکرد تازه‌ ی انیمه در اینجا بود که شروع شد.

البته صنعت انیمه پیش از این هم فعالیت های قابل دفاعی داشت. فرهنگ انیمه و مانگا در ژاپن به دوران اولیهٔ خود، یعنی در قرن نوزدهم، بازمی‌گردد. اولین اثر انیمه ژاپنی "Astro Boy" نام داشت که توسط Osamu Tezuka در سال 1963 ساخته شد. اما پس از سال 2002 تصمیم بر این شده فرهنگ ژاپن، جاذبه های گردشگری ژاپن در انیمه ها کاملا مشهود باشد. 

برای مشاهده تور ژاپن پارسوآ کلیک کنید.

اهمیت انیمه و مانگا برای ژاپن

فرهنگ انیمه و مانگا در ژاپن نقش بسیار مهمی در جذب گروه‌های سنی مختلف دارد. این هنرها به عنوان یک فرصت برای بیان هویت فردی و جامعه‌ای شده‌اند. همچنین، این هنرها تأثیرات عمیقی بر تربیت جوانان و نوجوانان دارند و به آن‌ها ایده‌ها و ارزش‌های مثبت از قبیل دوستی، همبستگی و مبارزه برای عدالت را القاء می‌کنند. 

ژاپن بعد از شکست در جنگ، با کمترین منابع ممکن و فقط با تلاش مردمش توانست خیلی سریع به مسیر پیشرفت جهانی برگردد. اما این کافی نبود. صنعت گردشگری این کشور نیاز به یک تحول داشت و این تحول نیاز به عشق! ژاپنی ها توانستند از طریق مدیا انیمه و مانگا این عشق را در دل سایر مردم جهان پرورش دهند. از مفاهیم عمیق فرهنگی و تربیتی مانند تعریف جهان، نوع دوستی، دلیری گرفته تا فرهنگ غذایی خود را در ذهن مخاطب ترسیم کردند.

بسیاری از گردشگران ژاپن، برای دیدن مقبره ها و مکان‌هایی که در انیمه‌ها تماشا کرده‌اند، به کشور آفتاب سفر می‌کنند. یا برای تجربه‌ی خوردن کیمچی، دقیقا در همان حال و هوایی که در انیمه ها دیده‌اند.

به راستی امپراطوری انیمه روز به روز دارد گسترده تر میشود. فکر کنم کمی تعجب کنید اما در ژاپن چیزی در حدود سه هزار زیارتگاه انیمه وجود دارد، که ده تا از آن ها مکان های اصلی توریستی ژاپن هستند و روزانه تعداد زیادی از مردم ژاپن و خارج از ژاپن از آن بازدید میکنند، حال گردانندگان این مکان ها با حمایت دولت توانسته اند اقتصاد محلی را تقویت کنند و حتی ایجاد شغل کنند. ژاپن حتی پا را از این حرف‌ها هم فراتر گذاشته و مشغول ساخت شهری به اسم نومازو است؛ شهری که تنها با استفاده از نقاط مختلف شهر به عنوان لوکیشن انیمه، دست به ساخت یک شهری توریستی کرده است.

اقتصادی که انیمه ها برای ژاپن ایجاد کرده‌اند به همین مقدار محدود نمی‌شود. یک مارکت پر رونق هم به وجود آمده تا طرفداران انیمه بتوانند از اکشن فیگورها و لوازم جانبی دیزانین شده بر اساس انیمه و مجله ها و … خریداری کنند.

تأثیرات فرهنگ انیمه و مانگا در جهان

فرهنگ انیمه و مانگا ژاپن به سرعت به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. آثار این هنرها در حوزه‌های مختلف همچون فیلم، موسیقی، مد و بازی‌های ویدئویی تأثیرات عمیقی داشته و به فرآیندهای فرهنگی جهانی روح و روان جوامع مختلف پوشیدگی داده است.

Cool japan

به نظر می‌رسد ژاپن طی این سال‌ها به خوبی توانسته‌ نگاه نسل زد را به خود جلب کند. البته بزرگسالان هم که قبل تر با این کشور آشنا شده بودند، همچنان شیفه‌ی این کشور هستند و مایل‌اند که تجربه دیگری برای سفر به ژاپن مدرن داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جهان انیمه‌ها قدم بزنید، هنوز فرصت دارید. با تیم مشاوره پارسوآ تماس بگیرید.

1403/03/03
ژاپن - گردشگری

سفر به ژاپن را تجربه کنید

تورهای مرتبط: