چشم زمین

چشم زمین

تهیه شده توسط: نیما شفیعی 

 

این چشمه باشکوه شکل و رنگ فوق‌العاده‌ای دارد و یکی از سرچشمه‌های طولانی‌ترین رودخانه دالماسی - سیتینا است . قبل از اینکه به دریای آدریاتیک رها شود، حدود یکصد کیلومتر طی می کند. آب های آن در پای دینارا، بلندترین توده کوه در کرواسی و در نزدیکی مرز بوسنی و هرزگوین جریان دارد.

به دلیل شباهت زیاد به چشمی با سایه های متنوع آبی و فیروزه ای به چشم زمین معروف است. بدون شک یکی از خاص ترین و جذاب ترین زیبایی های منطقه است. آب صاف و شفاف این چشمه از حفره زیرزمینی به عمقی بیش از 150  متری به سطح زمین می آید . این شکوه کار دست طبیعت است که هر بازدیدکننده ای را در برابر عظمت خود به سکوت وادار می کند.

سرچشمه فیروزه ای رودخانه ستینا (Cetina River) در دامنه کوه دینارا (Dinara Mountains) به منظره ای دیدنی در این ناحیه تبدیل شده است. این حفره سرچشمه رود ستینا میباشد. این منطقه برای بازدید به اندازه کافی زیبا است و ارزش وقتی که برای دیدنش می گذارید را دارید.

می‌توان آن را از طریق مسیری که مستقیماً از یک کلیسای ارتدکس منتهی می‌شود پیدا کرد، و در پایین‌دست، نه چندان دور از سرچشمه، بقایای یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای کرواسی وجود دارد که قدمت آن به قرن نهم بازمی‌گردد.

همچنین دره رودخانه ستینا به عنوان یک مکان مهم تاریخی و باستانی شناخته می شود.

باستان شناسان محورهایی از عصر سنگ، بقایای سلاح های لژیونر رومی، ابزار قرون وسطایی و غیره را در مناطق اطراف بستر رودخانه ستینا یافتند که از اهمیت تاریخی برخوردارند یافته اند.

1401/10/14
Cetina - Cetina River - Dinara - Dinara Mountains - رودخانه ستینا - کوه دینارا - ستینا - دینارا - ارتدکس - کلیسا - کرواسی - لژونر - رومی - قرون وسطایی - دالماسی - آدریاتیک - دریای آدریاتیک - هرزگوین - بوسنی - بوسنی و هرزگوین