تیم لب، لمس خُنکای تکنولوژی

تیم لب، لمس خُنکای تکنولوژی

سال‌های دشمنی هنر و تکنولوژی گذشته و حالا همراهی این دو عنصر اساسی زندگی بشر، معنای تازه‌ای به مفهموم هنر بخشیده. البته که حِس سرد بودن را از نام تکنولوژی گرفته است. اگر شما هم دوست دارید در ضیافت این همراهی شرکت کنید، پاچه‌های شلوارتان را بالا بزنید چون احتمالاً در جنگل‌های تیم لب (teamlab) قرار است از رودخانه عبور کنیم. 

تیم لب (teamlab) چیست؟

تیم لب یک گروه هنری بین‌المللی و فوق‌العاده جذاب است که مرزهای هنر، علم، فناوری و طبیعت را با هم ترکیب می‌کند. این تیم خلاق از هنرمندان، برنامه‌نویسان، مهندسان، انیماتورهای رایانه‌ای، ریاضی‌دانان و معماران تشکیل شده که همگی دست به دست هم داده‌اند تا با استفاده از هنر، رابطه بین انسان و جهان اطرافش را به شیوه‌ای نو و شگفت‌انگیز کشف کنند. در واقع، تیم لب به دنبال این است که با هنر، درک جدیدی از جهان به ما بدهد و تجربه‌ای متفاوت و فراموش‌نشدنی را برایمان رقم بزند.

نمایشگاه تیم لب در چه کشورهایی برگزار می‌شود؟

نمایشگاه‌های تیم لب در بسیاری از شهرهای مهم جهان برگزار شده‌اند، از جمله نیویورک، لندن، پاریس، سنگاپور، سیلیکون ولی، پکن و ملبورن. موزه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی تیم لب، مثل تیم لب بردرلس و تیم لب پلنتس در توکیو، تیم لب بردرلس در شانگهای و تیم لب سوپرنچر در ماکائو، با استقبال بی‌نظیری روبرو شده‌اند. جالب است بدانید که به زودی شاهد باز شدن شعب جدید این نمایشگاه‌ها در شهرهایی مثل ابوظبی، پکن، هامبورگ، جده و اوترخت هم خواهیم بود. اگر اهل هنر و تجربه‌های متفاوت هستید، نمایشگاه‌های تیم لب واقعاً ارزش دیدن دارند!

اما در این مقاله قصد داریم تیم لب توکیو را با جزئیات بررسی کنیم.

بازدید از تیم لب توکیو

این یک تور مجازی از تیم لب توکیو هست اما اگر علاقه دارید این نمایشگاه فوق‌العاده را به صورت حضوری و واقعی تجربه کنید، یک خبر خوب برای شما داریم. پارسوآ در تور تابستان 1403 ژاپن، بلیت تیم لب توکیو را برای مسافران تهیه کرده است و شما می‌توانید همین حالا برای ثبت‌نام در تور ژاپن پارسوآ، از طریق لینک زیر اقدام کنید.
تور 10 روزه ژاپن – خرداد 1403

تیم لب پلنتس یک موزه است که در آن از میان آب عبور می‌کنید و در باغی قرار می‌گیرید که با گل‌ها یکی می‌شوید و تجربیاتی که حتی در رویاهایتان تصور نمی‌کنید. این موزه شامل ۴ فضای هنری بزرگ و ۲ باغ است که توسط جمعیت هنری تیم لب خلق شده‌اند.

مردم با پای برهنه وارد می‌شوند و تمام بدن خود را در آثار هنری گسترده، همراه با دیگران، غوطه‌ور می‌کنند. این آثار هنری با حضور و رفتار شما، تغییر می‌کنند. همچنین همراهان شما هم با رفتار و حرکاتشان باعث تغییر در محیط می‌شوند. بنابراین مرز بین افراد و آثار هنری تیم لب، به خودی خود محو می‌شود. در اصل حضور شما، به یک اثر هنری تبدیل می‌شود. با هم به سالن‌های مختلف این موزه سر بزنیم.

نقاشی روی آب


کف سالن از آب پوشیده شده است. ماهی‌های کوی روی سطح آبی که تا بی‌نهایت امتداد دارد شنا می‌کنند. افراد می‌توانند وارد این آب شوند و در آن قدم بزنند.  حرکت ماهی‌های کوی تحت تأثیر حضور افراد در آب و همچنین دیگر ماهی‌های کوی قرار می‌گیرد. زمانی که ماهی‌ها با افراد برخورد می‌کنند، به گل تبدیل شده و پراکنده می‌شوند. با توجه به فصلی که در آن قرار داریم، نوع گل‌هایی که شکوفا می‌شوند تغییر می‌کنند.

مسیر حرکت ماهی‌های کوی با حضور افراد شکل می‌گیرد و این مسیرها خطوط رنگی را روی سطح آب رسم می‌کنند. این اثر هنری به صورت لحظه‌ای توسط یک برنامه کامپیوتری ایجاد می‌شود و هیچ‌گاه از پیش ضبط نشده یا تکراری نیست. تعامل بین بیننده و این نصب، باعث تغییرات مداوم در اثر هنری می‌شود. حالات بصری قبلی هرگز تکرار نمی‌شوند و دوباره اتفاق نمی‌افتند.

جهان کریستالی

در هنر نقطه‌چینی (پوینتیلیسم)، از تجمع نقاط رنگی مجزا، برای خلق یک تصویر استفاده می‌شود. در تیم لب توکیو، از نقاط نوری برای ایجاد اشیاء سه‌بعدی بهره گرفته شده است. مجسمه‌های نوری در همه جهات به طور بی‌نهایت امتداد پیدا می‌کنند.

افراد می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود، ستاره‌هایی را انتخاب کرده و به جهان بی‌نهایت کریستالی اضافه کنند. این ستاره‌ها به صورت سه‌بعدی دوباره متولد شده و بخشی از این اثر هنری می‌شوند. حضور و مکان افراد درون این فضا بر ستاره‌های سه‌بعدی تأثیر می‌گذارد و این ستاره‌ها نیز به نوبه خود بر سایر ستاره‌های موجود در فضا تأثیر می‌گذارند و از آنها تأثیر می‌پذیرند.

این اثر هنری به طور مداوم در حال تکامل و تغییر است و با حضور افراد در فضا در هر لحظه دگرگون می‌شود. این تغییرات پیوسته و بدون توقف هستند، به طوری که هر لحظه‌ای در این فضا منحصربه‌فرد و غیرقابل تکرار است.

 باران رنگین‌کمانی

جرم‌های بی‌شماری از نور در هوا شناور هستند که هر یک از ترکیب چندین رنگ تشکیل شده‌اند. مرزهای هر رنگ به وضوح جدا شده‌اند، به‌گونه‌ای که گویی جامد هستند. این جداسازی رنگ‌های به‌ظاهر جامد در دنیای طبیعی دیده نمی‌شود و به دلیل هم‌زمانی شدید ایجاد شده است. این پدیده هم‌زمانی، از طریق خودسازمان‌دهی در طول زمان، یک ساختار بزرگ و منظم را ایجاد می‌کند.

موزه هنرهای دیجیتال توکیو_تور گردشگری

وقتی یک نور جامد را لمس می‌کنید، متوجه می‌شوید که قسمت قابل مشاهده، بخشی از یک مفهوم انتزاعی و بی‌نهایت است.  مفهوم این اثر هنری این است که زندگی هم مانند این باران رنگین کمانی است. در ابتدا جامد و سخت به نظر می‌رسد اما زمانی که از شرایطی گذر می‌کنیم و به گذشته نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم همه چیز تنها انرژِی‌ بوده و به شکلی که در ابتدا به نظر می‌رسید، سفت و سخت نیست.

سراشیبی آبشار

چند بار در زندگیتان فرصت این را داشته اید که در طول یک روخانه راه بروید و به آبشار برسید؟ احتمالاً خیلی زیاد نبوده یا حتی به دوران کودکی باز می‌گردد. تیم لب یک رودخانه آرام برای شما تدارک دیده. آن هم در یک بستری با دیدگاه بصری مبتنی بر جهان دیجیتال. چیزی شبیه به آنچه در فیلم‌های فرا آخرالزمانی می‌بینید. 

می‌توانید از کنار دیوارهای خاکستری رنگ عبور کنید. در حالی که پاهایتان غرق در آب و نور سفید دل‌نشینی هست. در انتهای مسیر ، نور از ذرات آبی که آبشار را تشکیل می‌دهند منعکس می‌شود. این ذرات نورانی به صورت آبشاری فرو می‌ریزند و آبشاری از ذرات نور را به وجود می‌آورند. نور این آبشار درخشان، محیط اطراف را روشن می‌کند. در تاریکی، ذرات درخشان پس زمینه‌ای از رد نور به جا می‌گذارند که به نظر می‌رسد خطوطی را در فضا ترسیم می‌کنند. از ترکیب این ردهای نوری، آبشار نور به وجود می‌آید.

این اثر هنری تیم لب توکیو برگرفته از یک اثر قبلی به نام آبشار ذرات نور - عمیق در کوه‌های شیکوکو (۲۰۱۶-۲۰۱۷) است که روی یک آبشار طبیعی در کوه‌های شیکوکو قرار داشت.

می‌دانم دوست دارید تمام سال‌های این نمایشگاه حیرت انگیز را با هم قدم بزنیم، اما اجازه بدهید که معجزه‌ی سفر اتفاق بیفتد و شما را شگفت زده کند. گردش در موزه تیم لب توکیو، یکی از بهترین بخش‌های تور ژاپن پارسوآست که به بهترین شکل برنامه زیری شده و برای تمام مسافران بلیت تهیه شده است. همچنین زمان مناسبی برای استفاده از حال و هوای این نمایشگاه در نظر گرفته شده تا بتوانید لحظه لحظه‌ی این تجربه را به خوبی درک کنید. 
اگر برای سفر آماده‌اید، پارسوآ منتظر شماست.

مشاوره تلفنی تور ژاپن

1403/02/26
تیم لب توکیو

سفر به ژاپن را تجربه کنید

تورهای مرتبط: