دور افتاده ترین خانه دنیا

دور افتاده ترین خانه دنیا

تهیه شده توسط: نیما شفیعی 

 

شهر و مجمع‌الجزایری که در ساحل جنوبی ایسلند واقع شده‌اند، به نام جزایر ویستمن یا «وست‌مانایِر»  شناخته می‌شوند. بزرگ‌ترین جزیره‌ی این ناحیه تنها 4,135 نفر سکنه دارد.

این ناحیه با فوران آتشفشان اِلدفِل (Eldfell) در سال 1973 مورد توجه جهان قرار گرفت، فورانی که منجر به تخریب بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و تخلیه‌ی بسیاری از بخش‌های جزایر این منطقه شد. آتشفشان شکل جزایر را به گونه‌ای دگرگون کرد که  دیگر برای زندگی بیش از اندازه کوچک بودند.

در این ناحیه جزیره‌ی کوچکی واقع شده که اِلیدایی (Elliðaey) نامیده می‌شود شاید بتوان خانه ی قرار گرفته بر روی جزیره ی الیدایی را متروک ترین خانه دنیا دانست. 

در حدود 300 سال پیش، پنج خانواده که با ماهیگیری، گله‌داری و شکار پافین روزگار می‌گذراندند، در این جزیره سکنی داشتند. اما در دهه‌ی 1930،  آخرین افراد نیز این جزیره را ترک کردند.

دور افتاده ترین خانه دنیا در ایسلند

در دهه ۱۹۵۰ میلادی، انجمن شکار تصمیم گرفت برای سهولت شکارچیان، یک پایگاه در این جزیره ایجاد کند. خانه سفید داخل جزیره همان پایگاه است که به عنوان محلی برای پشتیبانی شکارچیان است، اگرچه فاقد برق، اینترنت و آب لوله‌کشی است؛ با وجود این، یک حمام بخار (سونا) مخصوص دارد که آب آن توسط سیستم جمع‌آوری آب باران تهیه می‌شود؛ هرچند گفته نشده انرژی گرمایشی آن چگونه تأمین می‌شود. البته اگر کسی عضو انجمن نباشد، یا دوستی در آن نداشته باشد، امکان حضور در این خانه را ندارد!

عجیب اینکه خانه شکار با حصار احاطه شده است، شاید برای جلوگیری از ورود پافین‌ها به محدوده خانه.

اِلیدایی فاقد درخت است اما پوشش گیاهی مناسبی برای زندگی طوطی دریایی (پافین‌) داراست. به همین دلیل، به طور رسمی یک منطقه حفاظت شده است و فقط تورهای گردشگری اجازه تدارک سفرهای یک‌روزه به این مکان زیبا و وحشی را دارند.

دور افتاده ترین خانه دنیا در ایسلند
دور افتاده ترین خانه دنیا در ایسلند
1401/10/13
Eldfell - Vestmannaeyjar - Elliðaey - پافین‌ - طوطی دریایی - وست من - ویستمن - وست مانایر - الدفل - الیدایی - دور افتاده ترین خانه دنیا - متروک ترین خانه دنیا

سفر به ایسلند را تجربه کنید

تورهای مرتبط: