هلسینکی ساکت ترین پایتخت شمال اروپا

هلسینکی ساکت ترین پایتخت شمال اروپا

تهیه شده توسط : نیما شفیعی 

از بین تمام پایتخت های شمال اروپا، هلسینکی کمترین "سر و صدا" را دارد.

هلسینکی که در قرن شانزدهم توسط پادشاه سوئد تأسیس شد، در اصل برای رقابت با بندر تجاری شلوغ تالین تأسیس شد. متأسفانه، رشد آن آهسته بود و بیشتر جمعیت شهر در طی طاعون سال 1710 از بین رفت.

اگرچه هلسینکی شهری کوچک است (کمتر از 1 میلیون نفر در آن زندگی می کنند) و به اندازه استکهلم یا کپنهاگ محبوب نیست، اما یک پایتخت مدرن است که دارای صحنه های هنری و موسیقی پر جنب و جوش فراوانی است. هلسینکی مملو از موزه‌ها، کافه‌ها و فضای سبز است و از آنجا که شهری جمع و جور است، می توانید به راحتی بیشتر گشت و گذارهای خود در را با پای پیاده در این شهر انجام دهید. 

در ادامه تلاش کرده ام لیستی از بهترین کارهایی که در هلسینکی می توانید انجام دهید را ارائه کنم:

1.ساعاتی را در شهر هلسینکی پیاده روی کنید 

یکی از اولین کارهایی که همیشه هنگام رسیدن به مقصد جدید باید انجام داد این است که یک تور پیاده روی رایگان داشته باشید. 

2. از موزه پست دیدن کنید

شاید در نگاه اول موزه ای در مورد خدمات پستی کاملا خسته کننده به نظر برسد، اما به باور من این موزه به طرز شگفت آوری جالب است. این موزه تاریخچه خدمات پستی در فنلاند، از کشتی‌ها و سورتمه‌ها در دهه 1600 تا خدمات امروزی را نمایش می دهد. هزاران یادگار، گالری و فیلم کوتاه در مورد اینکه چگونه آنها کار ارسال نامه را در چنین محیط کم جمعیت و خشن انجام دادند وجود دارد.

3. دقایقی را در پارک سینبریچوف (Sinebrychoff) استراحت کنید

این پارک کوچک که قدمت آن به قرن هجدهم برمی‌گردد، در ابتدا یک باغ خصوصی متعلق به یک تاجر روسی در دهه 1960 بود. امروزه، این مکان محبوب برای پیک نیک، استراحت، رویدادها و سورتمه سواری در زمستان است. کافه‌های زیادی در نزدیکی این پارک وجود دارد، که می توانید یک میان وعده بخورید و برای استراحت و تماشای روز به اینجا بیایید. این پارک در تابستان بین مردم محلی بسیار محبوب است.

4. از موزه ملی فنلاند بازدید کنید 

این موزه دارای مجموعه بزرگی از مصنوعات فنلاندی از عصر حجر تا امروز است، از جمله جواهرات، سکه، ابزار، سلاح و غیره. این موزه که شامل جامع ترین مجموعه تاریخ فرهنگی فنلاند است، برای یادگیری فرهنگ عامیانه فنلاند و مردم فینو اوگریک ایده آل است. مجموعه‌های دائمی را می‌توان در کنار مجموعه‌ای جذاب از نمایشگاه‌های پاپ آپ در حال چرخش مشاهده کرد. این موزه همچنین میزبان کارگاه ها و تورهایی است. بدون شک موزه ملی فنلاند مکان مناسبی برای مروری بر تاریخ فنلاند است.

5. از قلعه سومنلینا (Suomenlinna) دیدن کنید

سومنلینا یک سایت میراث جهانی یونسکو است که توسط سوئد در سال 1748 در جزیره ای درست در نزدیکی ساحل ساخته شده است. این قلعه با نام اصلی "Sveaborg" (قلعه سوئدی ها) به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر توسعه طلبی روسیه ساخته شد. در نهایت در سال 1918 زمانی که کشور استقلال یافت به " سومنلینا " (قلعه فنلاند) تغییر نام داد. 

6. از موزه هنرهای معاصر کیاسما دیدن کنید

کیاسما که در سال 1990 افتتاح شد، در یک ساختمان مدرن منحصر به فرد و نزدیک به موزه پست قرار دارد. این مجموعه شامل بیش از 8500 اثر است و به هنر فنلاند از دهه 1960 تا به امروز ادای احترام می کند. کیاسما توسط معمار آمریکایی استیون هال، که این ساختمان منحصر به فرد را طراحی کرده است، نام‌گذاری شده است. کنسرت ها و رویدادها اغلب در کیاسما برگزار می شود و ساختمان شامل یک تئاتر، یک کتابخانه، یک کافه رستوران و یک کتابفروشی است.

7.موزه عکاسی فنلاند را ببینید

این موزه مجموعه ای عالی از عکس های هنرمندان فنلاندی و بین المللی را در خود جای داده است. نمایشگاه های چرخشی و همچنین نمایشگاه هایی از عکاسان جدید و نوظهور وجود دارد. همیشه چیز جالبی در اینجا وجود دارد، بنابراین وب سایت آن را بررسی کنید تا ببینید در طول بازدید شما چه چیزی نمایش داده می شود.

8. از کلیسای جامع هلسینکی بازدید کنید

این کلیسای جامع در قرن نوزدهم به‌عنوان ادای احترام به تزار نیکلاس اول ساخته شد. این کلیسا در کنار موزه بانک واقع شده است ، بر فراز شهر قرار دارد و یکی از قابل‌تشخیص‌ترین ساختمان های پایتخت است. اگر کلیساهای زیادی را بازدید کرده باشید، احتمالاً فکر نمی‌کنید که این کلیسا یکی از بزرگترین کلیساهای اروپا باشد اما فکر می‌کنم یکی از بهترین‌های اسکاندیناوی است.

9. لحاظتی را در بازار مرکزی قدم بزنید

برای خرید سوغاتی، غذاهای محلی خوشمزه، محصولات تازه (از جمله انواع توت ها در تابستان)، و تماشای مردم و فرهنگ فنلاندی، حتما به بازار مرکزی بروید. این بازار در نزدیکی بندر واقع شده است که در ساحل دریای بالتیک قرار دارد. در ماه اکتبر، بازار شاه ماهی آغاز می شود که یک رویداد محلی بزرگ است. وقتی هوا سرد می‌شود، این بازار چادرهای گرم‌شده دارد و رستوران‌ها و کافه‌های زیادی در اطراف وجود دارد و آن را مکانی سرگرم‌کننده برای بازدید در هر زمان از سال کرده‌اند.

10. از موزه هنر سینبریچوف  (Sinebrychoff) بازدید کنید

این تنها موزه در هلسینکی است که بر نقاشی‌ها و پرتره‌های قدیمی‌تر اروپایی (از قرن 14 تا 19) تمرکز دارد. در ساختمانی که در سال 1842 ساخته شده است، حدود 4000 اثر هنری در این مجموعه وجود دارد. نه تنها برخی از آثار باورنکردنی و تاریخی در اینجا وجود دارد، بلکه بخشی از موزه از خود اقامتگاه سینبریچوف تشکیل شده است. می‌توانید در املاک قدیمی سینبریچوف قدم بزنید و ببینید که زندگی ثروتمندان هلسینکی در قرن نوزدهم چگونه بود.

11. از موزه بانک فنلاند دیدن کنید

مسلماً، یک موزه بانکی حتی خسته‌کننده‌تر از موزه پست به نظر می‌رسد، اما به شما اطمینان می دهم که این موزه یکی از جالب‌ترین موزه‌هایی است که تا به حال دیده اید. اول و مهمتر از همه، تصویر روشن و روشنگری از تاریخ پول در فنلاند ترسیم می کند. آنها همچنین میزبان نمایشگاه های چرخشی در مورد انواع موضوعات مرتبط (مانند پول های تقلبی) هستند. اما چیزی که دست اندکاران موزه در آن واقعاً خوب عمل کرده است، توضیح تاریخ مالی مدرن است. این موضوع آنقدر واضح و مختصر است که بازدیدکنندگان واقعاً در طول بازدیدشان چیزهای زیادی یاد می گیرند.

12. در پارک اسپلاناد استراحت کنید

این پارک که برای مردم محلی به نام اسپا شناخته می شود، مکانی محبوب برای گذراندن یک بعدازظهر در زمانی است که هوا خوب است. در ماه‌های گرم‌تر تابستان،  نوازندگان خیابانی در اطراف و همچنین فضای سبز و نیمکت‌های زیادی وجود دارد. این پارک که در سال 1818 افتتاح شد، دارای مسیرهای پیاده روی و دویدن نیز می باشد. 

13. کلیسای جامع اوسپنسکی(Uspenski) را ببینید

از دست دادن این کلیسای بزرگ قرمز سخت است. این یک کلیسای ارتدکس شرقی با گنبدهای بزرگ و صلیب های طلایی است و قطعاً حس و حال بسیار روسی به آن داده است. این کلیسا که در سال 1868 تقدیس شد، در واقع بزرگترین کلیسای ارتدکس شرقی در تمام اروپای غربی است. فضای داخلی نیز به طرز مجللی تزئین شده است، با سقف طاقدار بزرگ و بسیاری از نمادهای ارتدکس شرقی.

14. از موزه شهر هلسینکی دیدن کنید

این موزه که در سال 1911 افتتاح شد، یک موزه عالی شهری با توضیحات فراوان و نمایشگاه‌ها و عکس‌های درجه یک است. این در واقع سومین موزه برتر شهری است که در اروپا می توانید ببینید (پس از موزه های آمستردام و بارسلون). در این موزه شما چیزهای زیادی در مورد شهر و نحوه تغییر و تحول آن در طول قرن ها می آموزید.

15. در پارک کایوپوئیستو (Kaivopuisto) استراحت کنید

این پارک بزرگ در گوشه جنوب شرقی هلسینکی قرار دارد. در طول زمستان، تراکتورسازی در اینجا رایج است. رویدادهای زیادی در اینجا نیز برگزار می شود، مانند جشن های روز واپو (اول ماه مه). این پارک مملو از هزاران نفر از مردم محلی است که برای پیک نیک، گوش دادن به موسیقی و نوشیدنی روزانه می آیند. از آنجایی که بسیار دور از ذهن است، به ندرت توریستی را در اینجا می بینید.

16. در هلسینکی به سونا بروید

بدون رفتن به سونا سفر شما در هلسینکی ناتمام است. سوناهای عمومی زیادی در هلسینکی وجود دارد که اکثر آنها حدود 15 یورو قیمت دارند و دارای بخش های جداگانه برای مردان و زنان هستند. معمولاً می‌توانید حوله‌ها را نیز کرایه کنید، و در حالی که برهنه شدن روش سنتی است، پوشیدن حوله هم شرم‌آور نیست.

برخی از بهترین سوناهای شهر عبارتند از:

سونا کوتیهارجون

سونا هرمانی

استخر دریا آلاس

17.جزیره سوراساری  (Seurasaari) را کاوش کنید

این جزیره درست در شمال شهر، خانه موزه‌ای در فضای باز با ساختمان‌های فنلاندی به سبک سنتی است. تورهای با راهنما هر روز در تابستان ارائه می‌شوند و شما را در اطراف ساختمان‌ها می‌برند و نحوه زندگی فنلاندی‌ها از قرن هفدهم تا نوزدهم را برایتان توضیح می دهند.

18. از موزه طراحی دیدن کنید

طراحی فنلاندی، مانند همتایان اسکاندیناوی خود، بسیار محبوب است و به دلیل ادغام یکپارچه عناصر طراحی در زندگی عادی شناخته شده است. این موزه در مورد معماری فنلاند و تاریخ طراحی در طول یک قرن و نیم گذشته به شما آموزش می دهد. موزه طراحی که در سال 1873 افتتاح شد، بیش از 75.000 اشیاء گوناگون، 40.000 طراحی و 100.000 عکس را در خود جای داده است.

19. آموس رکس را ببینید

آموس رکس به نام آموس اندرسون، حامی فنلاندی هنر، یک موزه هنری است که در آگوست 2018 افتتاح شد. این مجموعه دارای یک سری نمایشگاه های موقت از هنرمندان داخلی و بین المللی است و در حال حاضر یکی از محبوب ترین ها در هلسینکی است. بدون شک برای طرفداران هنر مدرن این گالری نمایشگاه های بسیار جالبی دارد.

هلسینکی شهری است که بیش از آنچه که مردم در مورد آن می دانند شایسته ستایش است. از آنجایی که اغلب آنطور که باید و شاید برای بازدیدکنندگان شناخته شده نیست ، خوشبختانه شما می توانید بدون برخورد با جمعیتی که بسیاری از پایتخت های اروپایی دیگر با آن دست و پنجه نرم می کنند، از آن بازدید کنید. در حالی که شهر فوق العاده ارزانی نیست، اما هزاران کار رایگان و مقرون به صرفه برای انجام دادن در اینجا وجود دارد تا بتوانید از شهر لذت ببرید، بدون اینکه پولی خرج کنید!

1402/01/27
فنلاند - هلسینکی - اروپا

سفر به فنلاند را تجربه کنید

تورهای مرتبط: