سریلانکا جزیره باشکوه

سریلانکا جزیره باشکوه

تهیه شده توسط: نیما شفیعی 

 

واژه سريلانکا در زبان سانسکريت به معنای جزيره باشکوه است. در ادبيات برهمنی نیز نام اين کشور به نام لانکا و در يونان و رم باستان به نام تاپ روبان و تاجران و دريانوردان نيز اين کشور را سيلان و اعراب اين جزيره را سرانديپ یا سرانديبيتی می ناميدندسرانجام اين کشور در سال ۱۹۷۲ ميلادی به سريلانکا تغيير نام داد. از لحاظ تاریخی می توان با استناد به مدارک و جاذبه ها و آثار باستانی این منطقه چنین نتیجه گرفت؛ سریلانکا حدودا ۳۰ هزار سال قدمت دارد و انسان هایی در این منطقه سکونت داشته اند.در سال 2010، نیویورک تایمز سریلانکا را به عنوان "مقصد شماره 1 برای مسافران" در جهان معرفی کرد. در نتیجه حل و فصل ناآرامی های مدنی طولانی مدت جزیره، گردشگری به این جزیره افسانه بار دیگر در حال افزایش است تا تبدیل به داغ ترین مقصد آسیا برای رشد بالقوه بازار شود.

سریلانکا جزیره ای به شکل اشک ، در جنوب قاره آسیا در جوار اقیانوس هند است و به همین خاطر به آن لقب کشور سواحل بی انتها نیز داده شده است.مساحت آن 65600 کیلومتر مربع است و خط ساحلی آن 1340 کیلومتر است که بیشتر آن سواحل شنی است. فضای داخلی سرسبز، سرسبز و کوهستانی است، بلندترین قله پیدوروتالاگالا (کوه پدرو) با ارتفاع 2524 متر است.

دانستنی‌های کاربردی


ویزا: ویزای فرودگاهی برای ایرانیان.
واحد پول: روپیه
زمان محلی: ۵ ساعت و نیم جلوتر از تهران است
زبان رسمی: تامیل/ سینهالی
دین اکثریت مردم: بودایی و برهمایی
بهترین زمان سفر: همه ماه های سال
سبک تفریحات: گردش در سواحل زیبا و طبیعت همیشه سبز، ورزش های آبی، بازدید از پارک های جنگلی و حیات وحش، آثار باستانی، شرکت در مراسم و جشنواره های محلی
نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز
سوغاتی ها: ساری و سارونگ به عنوان لباس های محلی و سنتی، جواهرات و سنگ های قیمتی، پارچه های دستبافت، صنایع دستی چوبی، چای، ادویه و ماسک راکشا به عنوان بخش مهم در رقص های سنتی سریلانکا

 

تنوع مقاصد و جاذبه های گردشگری سریلانکا در آسیا بی نظیر است. در اینجا چند مورد از مهم ترین ها رو با هم مرور می کنیم؛ 

انورادهاپورا (ANURADHAPURA)

پایتختی باستانی متعلق به قرن چهارم قبل از میلاد. ویژگی های برجسته این سایت گسترده شامل چندین بنای عظیم داگوبا (چدی) است که از پایه های نیمکره ای و مناره های بلند تشکیل شده است.

معابد در حال فروپاشی، زیارتگاه‌های غار صخره‌ای، و آب انبارهای حمام سنگی وجود دارد. گفته می شود که یک درخت بودی باستانی، که قدیمی ترین درخت جهان است، با بیش از 2000 سال قدمت، از درختی در بودگایا که بودا در زیر آن به روشنگری دست یافت، رشد کرده است. کاخ سلطنتی ویران شده دارای بقایای 1600 ستون است، در حالی که تعدادی از بناهای تاریخی به دلیل سنگ‌های سنگی ظریف حکاکی شده‌اند که از ورودی‌ها محافظت می‌کنند.

کُلُمبو (COLOMBO)

کلمبو، بزرگترین شهر و بندر اصلی سریلانکا، قلب تجاری و اداری این کشور جزیره ای است.

چیزهای زیادی از دوران استعمار با ساختمان‌های عمومی در منطقه فورت و خیابان‌های اطراف آن باقی مانده است، در حالی که منطقه بزرگ بازار پتا را باید دید. موزه‌های ملی و هلندی، معابد هندو و بودایی، مساجد مسلمانان و کلیساهای مسیحی ارزش بازدید را دارند. در اطراف Galle Face Green با هتل تاریخی Galle Face و غرفه‌های غذای عصرانه‌اش قدم بزنید. کلمبو همچنین خرید، غذاخوری، فعالیت های فرهنگی و سرگرمی متنوعی را ارائه می دهد.

 

دامبولا (DAMBULLA)

مجموعه‌ای از معابد غاری باشکوه که قدمت برخی از آن‌ها به قرن اول قبل از میلاد برمی‌آیند، در صخره‌های عظیم حک شده‌اند.

نکات برجسته عبارتند از 15 متر. بودای طولانی دراز کشیده، احاطه شده توسط نقاشی های دیواری. غار دیگری حاوی 150 مجسمه بودا در اندازه واقعی با نقاشی های سقفی که صحنه هایی از زندگی بودا را نشان می دهد.

گال (GALLE)

این شهر محصور در دوران استعمار هلند به‌عنوان بندر اصلی تجاری، با دروازه‌ها، باروها و سنگرهایش ساخته شد و اکنون در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است.

مجموعه‌ای از خیابان‌های شگفت‌انگیز با ساختمان‌های تاریخی، از جمله کلیسای هلندی اصلاح‌طلب و خانه دولتی سابق، احاطه شده است. موزه‌های دریایی، ملی و تاریخی ارزش بازدید را دارند، اما این شهر با قدم زدن در اطراف بهترین تجربه را تجربه می‌کند تا از شخصیت اصیل آن به عنوان یک شهر استوایی-استعماری به زیبایی حفظ شده باشد.

دشت هورتون (HORTON PLAINS)

هورتون واقع در تپه های مرکزی، بین هاپوتال و نووارا الیا، از علفزارهای با ارتفاع بالاتر با صخره های چشمگیر تشکیل شده است که یکی از آنها، "آخر دنیا" (World's End)، بیش از 800 متر به حومه اطراف می ریزد.

این پارک که به عنوان یک پارک ملی تعیین شده است، به دلیل جنگل‌های درختان چتری شکل و رودودندرون قابل توجه است. پلنگ‌هایی که به ندرت دیده می‌شوند در اینجا زندگی می‌کنند، اما گوزن‌های سامبر، میمون‌ها و سایر بازی‌های کوچک رایج‌تر هستند. مکانی محبوب برای تماشای پرندگان، از جمله بسیاری از گونه های کمیاب.

کندی (KANDY)

این شهر شلوغ که زمانی پایتخت پادشاهی باستانی سینگالی بود، قلب فرهنگی و معنوی سریلانکا است.

این مکان در اطراف دریاچه ای خوش منظره و در میان تپه های جنگلی اطراف قرار گرفته است و مکانی جذاب و جوی برای کاوش است. برجسته ترین معبد بودایی دندان مقدس، حاوی یادگاری نمادین از لرد بودا، با رژه ای از فیل های تزئین شده، طبل نوازان سنتی و رقصندگان است.

جاذبه‌های اطراف عبارتند از باغ‌های گیاه‌شناسی زیبا Peradeniya، یتیم‌خانه فیل‌های Pinnewela، تعدادی معابد متعلق به دوران کاندیان، مزارع چای و ادویه و قله Adam’s Peak که یک مقصد اصلی زیارتی است.

سیگیریا (SIGIRIYA)

این "قلعه در آسمان" دیدنی که به دلیل شیر بزرگی که زمانی از ورودی آن محافظت می کرد به صخره شیر نیز معروف است.

صعود به قله 600 فوتی که از مناظر اطراف برمی خیزد، شیب دار و سخت است. در راه بالا، غارهایی با نقاشی های دیواری اصلی از 21 دختر آسمانی وجود دارد. در قله بقایای کاخ سلطنتی قرن پنجم، مخازن آب و سایر ساختمان‌های ویران شده وجود دارد. منظره از اینجا فوق العاده است.

تپه های چای و ادویه 

منطقه تپه‌ای سریلانکا به دلیل مزارع چای و باغ‌های ادویه که منابع محصولات صادراتی ارزشمند هستند، مشهور است.

بسیاری از این املاک هنوز هم نام اسکاتلندی دارند، و به یاد کاشتنانی است که آنها را در قرن نوزدهم تأسیس کردند. چندین مورد را می توان در تورها بازدید کرد، برای مشاهده چای در حال رشد و فرآوری در کارخانه های مجهز به ماشین آلات عتیقه. همچنین امکان اقامت در خانه های ییلاقی قدیمی به سبک استعماری وجود دارد. در باغ‌های ادویه، بازدیدکنندگان می‌توانند طیف گسترده‌ای از محصولات معطر را ببینند و بخرند که به عنوان سوغاتی اصلی ایده‌آل هستند.

پارک ملی “یالا” (YALA NATIONAL PARK)

یالا در جنوب جزیره واقع شده است و مساحتی بالغ بر 126000 هکتار را پوشش می دهد.

اینجا بهترین مکان برای دیدن بازی‌های وحشی از جمله فیل، پلنگ، گله‌های گوزن خالدار، سامبور، تمساح، میمون، گراز وحشی و بوفالو و غیره است، بیش از 130 گونه پرنده در اینجا ثبت شده است.

توصیه های لازم در هنگام سفر به سریلانکا

در طول تعطیلات خود در سریلانکا، به گرمی مورد استقبال خوبی مردم سریلانکا قرار خواهید گرفت. در بسیاری از مکان‌ها، مردم محلی به گرمی از شما استقبال می‌کنند و می‌خواهند زیبایی کشورشان را به شما نشان دهند. نکات زیر برای درک فرهنگ سریلانکا و دوری از سوء تفاهمات اجتماعی برای شما مفید خواهد بود.

"Ayubowan" کلمه ای است که در سریلانکا برای احوالپرسی به کسی استفاده می شود. یعنی عمر طولانی عموماً با به هم زدن دو دست به صورت دعا و گفتن «ایوبوان» سلام می شود. این عبارت را می توان در هر زمانی از روز استفاده کرد. با این حال، در شهر بیشتر با دست دادن از شما استقبال می شود، در حالی که مردم روستا هنوز به روش سنتی از شما استقبال می کنند.

این یک عمل رایج است که قبل از ورود به خانه، کفش های خود را درآورید. سعی کنید هر نوع نوشیدنی ارائه شده را بپذیرید، زیرا امتناع از آنها بی ادبانه تلقی می شود.

تمامی بازدیدکنندگان معابد بودایی و هندو باید لباس مناسب بپوشند. در معابد بودایی این به معنای درآوردن کفش و روسری و پوشاندن شانه ها و پاها است. لباس ساحلی مناسب نیست و می تواند باعث توهین شود. در معابد بزرگ، نقطه دقیقی که در آن باید کفش و کلاه را بردارید، گاهی مبهم است. اگر شک دارید، مردم محلی را دنبال کنید. اگر جوراب خود را بپوشید، هیچ کس بدش نمی آید.

شما باید با دست راست خود غذا بخورید و با افراد دست بدهید. انتظار می رود همه قبل از سرو غذا و خوردن غذا دست های خود را بشویند.

سعی کنید با بودا سلفی نگیرید . پشت کردن به بودا از نظر مردم سریلانکا بی احترامی به بودا به حساب می آید. 

 برهنگی در هیچ یک از سواحل سریلانکا مجاز نیست. 

سیاه و سفید رنگ هایی هستند که برای مراسم ترحیم و عزاداری در نظر گرفته شده است. از بسته بندی هدیه با این رنگ ها خودداری کنید.

هدایا معمولاً با دو دست داده و دریافت می شوند. هدایا معمولاً بلافاصله پس از دریافت آنها باز نمی شوند.

در روز کامل ماه پویا، هیچ الکلی در رستوران ها فروخته نمی شود و بانک ها بسته می مانند.

دست زدن به زنان و یا نشستن در کنار راهب بودایی ممنوع است. اگر از آنها خواسته می شود که شیئی را به راهب بدهند، بهتر است آن را از طریق مرد دیگری عبور دهند یا آن را با دستمال کاغذی نگه دارند.

اگر روی بدن خود خالکوبی هایی از بودا دارید، باید مراقب باشید که این خالکوبی ها را پنهان کنید زیرا داشتن تصویری از بودا روی بدن شما بی احترامی تلقی می شود.

توجه داشته باشید که مصرف مشروبات الکلی با شام و ناهار به طور کلی مناسب نیست زیرا بسیاری از سنت های مذهبی مصرف الکل را تایید نمی کنند.

مسافران LGBTQ باید بدانند که روابط همجنس‌گرایان هنوز در سریلانکا غیرقانونی است.

نوشیدن آب لوله کشی در کشورهای غربی عادی است. اما وقتی صحبت از کشور در حال توسعه ای مانند سریلانکا می شود، نوشیدن آب لوله کشی ممنوع است!

1401/12/29
سریلانکا - کلمبو - سیگیریا

سفر به سریلانکا را تجربه کنید

تورهای مرتبط: