دسته بندی

صخره شیر سیگیریا

صخره شیر سیگیریا

تهیه شده توسط: نیما شفیعی 

 

 

صخره شیر سیگیریا در سریلانکا یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری این کشور است. این صخره شگفت انگیز که در سایت میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است شامل یک دژ صخره ای عظیم و متمایز است که شبیه هیچ چیز دیگری در هیچ جای دنیا نیست.

این صخره یکی از افسانه‌ای‌ترین مکان‌های سریلانکا است و قدمت این قلعه به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و در طول سال‌ها کاربردهای زیادی داشته و نقش پررنگی برای پادشاهان محلی، حاکمان و رهبران مذهبی داشته است. 

بدون شک صخره شیر سیگیریا یک نمونه خیره کننده از معماری باستانی و نبوغ انسانی و یکی از بهترین مکان ها برای بازدید در سریلانکا است.

صخره شیر سیگیریا در کجای سریلاکا قرار دارد؟ 

سیگیریا در استان مرکزی کشور سریلانکا، در یک منطقه تاریخی مهم واقع شده است که مکان های باستانی بسیاری را در بر می گیرد.

نزدیکترین شهر بزرگ و مرکز حمل و نقل به صخره شیر ، شهر دامبولا می باشد که در حدود 20 مایل با آن فاصله دارد.

کلمبو حدود 120 مایل دورتر است و سفر از پایتخت حداقل 4 ساعت با وسایل نقلیه عمومی طول می کشد.

از دامبولا می‌توانید اتوبوس عمومی به سیگیریا را بگیرید یا یک راننده محلی توک توک برای حمل و نقل خود استخدام کنید.

بهترین زمان برای بازدید از سیگیریا چه وقت است؟

شاید بتوان گفت سیگیریا را می توان در تمام طول سال بازدید کرد تا زمانی که خطر بارش شدید باران در مرطوب ترین قسمت های سال را نداشته باشید (فصل خشک منطقه از آوریل تا سپتامبر ادامه دارد و خارج از آن، باران های موسمی اغلب در این منطقه رخ می دهد).

شلوغ ترین فصل و زمانی که صخره می تواند کاملا شلوغ باشد در  فصل خشک سال است، بنابراین سفر در فصل باران های موسمی می تواند فرصتی باشد برای دیدن این مکان چشمگیر با تعداد کمی از بازدیدکنندگان در اطراف، به شرط آن که شما با آب و هوای بارانی مشکلی نداشته باشید. برای رسیدن به قله صخره مستلزم بالا رفتن از مجموعه ای از پله های بزرگ هستید، بنابراین بهتر است صبح این کار را انجام دهید تا از قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آفتاب سوزان سریلانکا در امان بمانید. 

شهر باستانی سیگیریا

سیگیریا یکی از شگفت انگیزترین بقایای تمدن گذشته سریلانکا است. نام این صخره بزرگ به انگلیسی به عنوان سنگ شیر ترجمه می شود، زیرا به دلیل وجود پنجه شیر عظیمی است که در ورودی حفر شده بود و از راه محافظت می کرد.

این سنگ تقریباً 200 متر ارتفاع دارد و از نظر زمین شناسی یک پلاگ باقی مانده از بقایای یک آتشفشان بسیار قدیمی و خاموش است.

تصور می شود که این منطقه هزاران سال سکونت داشته است و راهبان بودایی اولیه از اولین مردم محلی بودند که در غارهای وسیع یافت شده در صخره پناه گرفتند.

در سال 477 پس از میلاد، هنگامی که پادشاه کاشیاپا قدرت را به دست گرفت، شروع به انتقال پایتخت خود به سیگیریا سریلانکا کرد و شروع به تبدیل این صخره نه تنها به قصر و قلعه خود، بلکه به یک شهر مدرن بزرگ کرد.

امپراتوری پادشاه در سال 495 پس از میلاد سقوط کرد و صخره شیر شروع به از بین رفتن و از بین رفتن کرد. فرمانروای جدید این سرزمین ها صخره را به راهبان بودایی داد و قرن ها به عنوان یک مجموعه معبد مهم باقی ماند تا اینکه دوباره رها شد و توسط طبیعت بیش از حد رشد کرد.

در سال 1831 توسط سربازان بریتانیایی در سریلانکا "بازکشف" شد و از آن زمان تاکنون کانون بررسی های باستان شناسی زیادی بوده است، در حالی که در سال های اخیر به یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری کشور تبدیل شده است.

بازدید از صخره شیر 

با مجموعه ای از پله های شیب دار که تقریباً 1200 پله را در بر می گیرد، می توان به قله این صخره چشمگیر رسید.

این یک حرکت عرق‌ریز و طاقت‌فرسا است، اما ارزش هر قدمی را دارد که نه تنها مناظر وسیع را تجربه کنید، بلکه خرابه‌های کاخ و قلعه‌ای را که در انتظار شما هستند، تجربه کنید.

قبل از شروع صعود، در ورودی اصلی این محوطه بزرگ باید از موزه محلی عبور کنید.

این داستان افسانه‌ها و افسانه‌هایی را که سیگیریا را احاطه کرده است و همچنین تاریخچه مفصلی را ارائه می‌کند که به شما بینشی عالی در مورد اهمیت این مکان برای تمدن‌های گذشته، به‌ویژه برای پادشاه مؤسسی که بیش از ۱۵۰۰ سال پیش کاخ خود را در اینجا بنا کرد، می‌دهد.

وقتی وارد محوطه اصلی شوید، به زودی متوجه خواهید شد که اینجا چیزی بیش از یک قلعه بوده است. سیگیریا یک شهر کامل بود که توسط معماران اولیه ای که آن را ساخته بودند به کمال برنامه ریزی و طراحی شده بود.

هنگامی که از دروازه اصلی عبور کردید، در داخل باغ های وسیع خواهید بود. سیگیریا به طور متقارن ساخته شد و برنامه ریزی شامل ساخت یک مخزن عظیم آب بود که می توانست هزاران نفر را که در این پایتخت سلطنتی زندگی می کردند، نگه دارد.

باغ ها بسیار زیبا و چشمگیر هستند و برای رسیدن به صخره، باید از میان مناظر زیبا و سرسبزی که قرن هاست در اینجا وجود داشته، قدم بزنید.

پیاده روی به قله صخره شیر 

بعد از تماشای مناظر خیره کننده باغ ها  نوبت به بالا رفتن از صخره می رسد. با آب فراوان، کرم ضد آفتاب و البته کلاه آفتابگیر آماده باشید تا از آفتاب شدید دوری کنید. صخره تقریباً عمودی شکل است و برای رسیدن به بالای آن، تقریباً 1200 پله به معنای واقعی کلمه در دامنه کوه کنده شده است.

مسیر در جاهایی شیب دار است، بنابراین آن را آهسته طی کنید و از مناظر باورنکردنی در مسیر بالا لذت ببرید. در پیاده‌روی، می‌توانید از نقاشی‌های دیواری غار که بر روی دیوارهای صخره‌ای نقاشی شده‌اند لذت ببرید.

در ادامه مسیر شما دیوار آینه مانندی را می بینید که به قدری صیقل داده شده بود که در اولین ساخته شدن آن تصور می شد که به معنای واقعی کلمه به عنوان آینه توسط پادشاه استفاده می شده است.

پس از یک ساعت پیاده روی به سمت بالا، به قله خواهید رسید، جایی که نه تنها با مناظر وسیع باغ های زیر و جنگل های سرسبز اطراف روبرو خواهید شد، بلکه می توانید خرابه های کاخ را نیز کشف کنید.

و در انتها ، تنها راه برگشت و پایین رفتن پیاده روی است، اما مسیر برگشت در سراشیبی بسیار راحت تر است.

بازدید از معبد پیدورنگالا

معبد پیدورنگالا فقط یک مایل دورتر از سیگیریا قرار دارد. این معبد در پایین صخره‌ای یافت می‌شود که به همان اندازه سیگیریا متمایز و چشمگیر است، با این حال، گردشگران تقریباً در آن رفت و آمد نمی‌کنند و شلوغی کمتری در آن خواهید یافت.

اگرچه از نظر تاریخی، این صخره به اندازه همسایه‌اش مهم نیست، اما این صخره منظره‌های باورنکردنی از اطراف را نیز ارائه می‌کند و از قله آن، در واقع می‌توانید سیگیریا را در دوردست ببینید.

این باعث می شود که مکانی عالی برای درک اندازه و مقیاس این کار عظیم و باستانی باشد. برای رسیدن به اینجا، توصیه می شود از یک توک توک استفاده کنید، زیرا پیاده روی گرم و خسته کننده است.

محل اقامت در نزدیکی سیگیریا

در حالی که می‌توانید در شهر نزدیک دامبولا که به عنوان مرکز حمل‌ونقل منطقه‌ای عمل می‌کند، اقامت کنید، همچنین می‌توانید نزدیک‌تر به سیگیریا بمانید، زیرا چندین هتل در جاده ورودی وجود دارد.

شناخته شده ترین و چشمگیرترین گزینه هتل نزدیک به صخره، هتل سیگیریا است که در واقع در محدوده میراث جهانی یونسکو قرار دارد و بهترین اتاق ها و خدمات را در منطقه ارائه می دهد.

1401/12/21
صخره شیر - سریلانکا - دامبولا - کلمبو - سیگیریا

سفر به سریلانکا را تجربه کنید

تورهای مرتبط: