10 غذای معروف فنلاند که حتما باید امتحان کنید

10 غذای معروف فنلاند که حتما باید امتحان کنید

تهیه شده توسط: نیما شفیعی 

 

کشور فنلاند به‌ خاطر دریاچه‌ها و جنگل‌های زیاد، منبعی سرشاری از سبزیجات ریشه‌ای، غذاهای دریایی و انواع توت‌ها محسوب می‌شود. فنلاندی‌ها دوست دارند غذاهای سالم، مغذی و در عین حال لذیذ مصرف کنند. در ادامه بهترین غذاهای کشور فنلاند را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به این کشور آن‌ها را نوش جان کرده و لذت ببرید.

1- سوپ سالمون - Salmon Soup

سوپ سالمون در تمام طول سال در خانه های فنلاند خورده می شود. نسخه خامه ای این غذای کلاسیک به طور خاص یکی از اصلی ترین غذاهای فنلاندی است. این یک غذای ساده و خیلی خوشمزه است که ترکیب طعم مواد با شما صحبت می کند . یادتان نرود که سوپ سالمون داغ را حتما با یک تکه نان چاودار تازه ترکیب و میل کنید. 

 

2- سوپ نخود  - Pea Soup

این غذای سنتی یکی دیگر از غذاهای اصلی فنلاند است.این سوپ که به طور سنتی در پنجشنبه ها خورده می شود، در هر خانواده فنلاندی آشناست. در ساده ترین حالت، فقط نخود خشک پخته شده در سوپ است. برای کمی طعم بیشتر، مقداری ژامبون دودی یا شاید هویج به آن اضافه می شود. اما در ترکیب سوپ نخود حضور یک چیز ثابت است - باید با مقدار زیادی خردل قوی و یک تکه پنکیک فنلاندی سرو شود.

 

3- کاسرول ماکارونی - Macaroni Casserole

شاید بتوان گفت کاسرول ماکارونی رایج ترین غذا در خانه های فنلاندی باشد. درست کردن آن آسان است و به خصوص بچه ها آن را دوست دارند. خود کاسرول حاوی ماکارونی و گوشت چرخ کرده و مخلوط شیر و تخم مرغ است. فراموش نکنید کاسرول مکارونی را با مقدار فراوان سس گوجه فرنگی سرو کنید. البته برخی از افراد سبزیجات را به کاسرول اضافه می کنند، برخی گوشت را با دانه های پروتئین سویا جایگزین می کنند و برخی از مخلوط شیر و تخم مرغ به طور کلی حذف می شوند. به هر حال با همه ترکیب ها این غذا طعم فوق العاده لذیذی دارد و مطمئناً آن را در هر میز شام فنلاندی خواهید یافت.

 

4- پای کارلیان -  Karelian Pie

پای های کارلیایی میان وعده های خوش طعمی هستند که از منطقه کارلیا در شرق فنلاند سرچشمه می گیرند. این روزها این منطقه متعلق به روسیه است اما برخی از غذاهای سنتی تا به امروز بخشی از غذاهای فنلاندی باقی مانده است. پای کارلیان دارای پوسته شیرینی چاودار است که با پودینگ برنج مرزه پر شده است. معمولاً با مخلوطی که با تخم مرغ آب پز و کره درست می شود مصرف می شود. مخلوط تخم‌مرغ و کره البته اختیاری است، اما اگر تصمیم بگیرید پای خود را بدون آن بخورید، ممکن است نگاه‌های سوال برانگیزی داشته باشید. کیک های کارلیایی یک میان وعده عالی هم برای زندگی روزمره و هم برای مناسبت های خاص هستند - آنها حتی در جشن های عروسی و جشن فارغ التحصیلی سرو می شوند.

 

5- خورشت گوزن شمالی سرخ شده - autéed Reindeer Stew

شاید خوردن گوشت گوزن شمالی برای برخی عجیب و ناراحت کننده به نظر برسد، اما این یک غذای بسیار رایج و سنتی در فنلاند است. گوزن شمالی سرخ شده به ویژه در مناطق شمالی کشور، جایی که گوزن های شمالی آزادانه پرسه می زنند، بسیار خورده می شود. اگر به فنلاند سفر می کنید این غذا را باید امتحان کنید. معمولاً آن را با پوره سیب زمینی و یا مربای لینگون بری سرو می کنند.

 

6- کوفته قلقلی -  Meatballs

 شاید مجبور شویم اعتبار این غذا را به همسایه غربی خود بدهیم. اما کوفته‌هایی با پوره سیب‌زمینی و مربای لینگونبری بدون شک یک کلاسیک فنلاندی محسوب می شود.

 

7- کاسرول کلم -   Cabbage Casserole

این کاسرول سنتی فنلاندی با گوشت چرخ کرده، کلم و برنج از قبل پخته شده تهیه می شود. ترکیب جادویی که طعم آن برای همیشه در خاطر شما خواهد ماند. 

 

8- خورش کارلیایی- - Karelian Stew

یکی دیگر از غذاهای سنتی منطقه کارلیا. در حال حاضر، در مورد پخت و پز روزانه محبوب ترین نیست، چرا که ساعت ها طول می کشد تا آماده شود. معمولاً برای مناسبت های خاص و جمع های خانوادگی ذخیره می شود.خورش کارلیان یا دیگ داغ کارلیایی با ترکیب گوشت خوک و گاو تهیه می شود اما می توان از گوشت های دیگر مانند بره یا گوزن نیز استفاده کرد. گوشت را به مدت چند ساعت در قابلمه با هویج و پیاز به آرامی می پزند و با سیب زمینی سرو می کنند.

 

9- کالاکوکو  - Kalakukko

کالاکوکو یک خوراکی از منطقه فنلاند ساوونیا است. تهیه آن توسط یک پوسته شیرینی چاودار است که با ماهی پر شده و سپس پخته شده است - نتیجه نهایی شبیه یک قرص نان است. معمولاً کالاکوکو با ونداس پر می شود.

این غذا در میان طبقه کارگر ایجاد شد. کارگران باید یک وعده غذایی کامل با خود به محل کار بیاورند. حمل این ظرف شبیه نان آسان است و یک غذای کامل است که در بسته بندی فشرده پخته می شود.

 

10- سیب زمینی بهاره و شاه ماهی Spring Potatoes and Herring

فنلاندی ها با شروع تابستان واقعاً زنده می شوند. زمستان تاریک به پایان رسیده است و غذاهای تابستانی فصلی خوشمزه اینجا هستند. تابستان معمولاً با سیب زمینی های بهاری جدید شروع می شود.

ماهی‌های کوچک نشانه‌ای مطمئن از تابستان هستند و اغلب با شاه ماهی آب شیرین مصرف می‌شوند. تابستان‌های فنلاند طولانی‌ترین تابستان نیست و فنلاندی‌ها از تمام مواد تازه موجود در این زمان استفاده کامل می‌کنند – در تهیه این غذا سیب‌زمینی محصول اصلی است.

 

نان چاودار  Rye bread

و در انتها هیچ فهرستی از غذاهای فنلاندی بدون نان چاودار کامل نیست. این نان محبوب ترین در فنلاند است که به تنهایی برای صبحانه یا میان وعده مصرف می شود، اما اغلب به عنوان یک غذای جانبی برای ناهار یا شام نیز مصرف می شود. امکان ایجاد ساندویچ نان چاودار عالی بی اندازه است – می توانید آن را با مقداری گراولاکس، پنیر، ژامبون، انواع مختلف اسپرید یا فقط با مقداری کره روی آن اضافه کنید.

 

1401/11/16
فنلاند - سبزیجات - غذا - سوپ - سالمون - کاسرول - ماکارونی - نخود - شام - پای - کارلیان - خورشت - پوره - سیب زمینی - مربا - کوفته - آشپزی - هویج - پیاز - کالاکوکو - شاه ماهی - چاودار - نان - گراولاکس - ژامبون

سفر به فنلاند را تجربه کنید

تورهای مرتبط: