شکسپیر و کمپانی و قدم زدن در تاریخ ادبیات...

شکسپیر و کمپانی و قدم زدن در تاریخ ادبیات...

«شکسپیر و کمپانی»، سرزمین عجایب کتاب ها!

اگر اهل هنر و ادبیات باشید کتاب فروشی “شکسپیر و کمپانی” در قلب پاریس با پنجره ای بزرگ رو به کلیسای نوتردام قطعا شما را وسوسه خواهد کرد تا سری به آنجا بزنید و خود را به یک فنجان قهوه فرانسوی در کافه دنج کنار آن مهمان کنید. کتاب هایی قدیمی  را ورق زده و یادداشت های کوچک نویسنده های بزرگ در میان ورق های کتاب مشاهده کنید. به عبارتی ساده تر در “شکسپیر و کمپانی”، در زمان سفر خواهید کرد.

اولین شعبه این کتاب فروشی

این کتاب فروشی قدیمی و دوست داشتنی اولین بار توسط “سیلیوا بیچ” آمریکایی در سال 1919 در پاریس افتتاح شد. در دهه ی بیست میلادی، نویسنده های گمنام زیادی مانند ارنست همینگوی، ازرا پاند و جیمز جویس که بعدها به اسطوره های ادبیات تبدیل شدند در این کتاب فروشی پرسه می زدند و در گوشه ای دنج به نوشتن می پرداختند. شکسپیر و شرکا سرانجام در سال 1941 به علت اشغال فرانسه توسط  آلمان ها برای همیشه بسته شد.

اولین شعبه این کتاب فروشی

زنده شدن دوباره توسط «جرج وایتمن»

بار دیگیر اما، در سال 1951، کتاب فروشی دیگری با همین نام توسط جرج وایتمن در خیابان 37ام "لا بوشغی" افتتاح شد.

صاحب این کتاب فروشی جرج وایتمن خود یک نویسنده بود که برای پنجاه سال خدمت به ادبیات و هنر از سوی دولت فرانسه مدال دریافت کرد. علاقه و احترام جرج وایتمن به “سیلویا بیچ” اولین بنیان گذار شکسپیر و شرکا، تا حدی بود که نام سیلویا را برای دختر خود انتخاب کرد. او سرانجام در سن 98 سالگی در آپارتمانش که در طبقه بالای کتاب فروشی قرار داشت از دنیا رفت.

زنده شدن دوباره توسط جرج وایتمن

«شکسپیر و کمپانی»، حامی نویسندگان جوان

در دهه پنجاه میلادی نویسندگان جوان این اجازه را داشتند که به طور رایگان در طول شب نیز به استراحت و نوشتن در کافه بپردازند اما در ازایش باید در امور نگهداری کتاب ها و فروش کمک می کردند. گفته می شود از سال 1951 به بعد، حدود سه هزار نفر از این روش برای استفاده از کتاب های شکسپیر و شرکا استفاده کرده و در تخت هایی که بین قفسه های کتاب تعبیه شده بوده، شب را سپری کرده اند.

امروزه، شکسپیر و شرکا کتاب های نو و دست دوم را به فروش می گذارد و برای مخاطبان خاص هم کتاب هایی آنتیک و قدیمی را در دسترس دارد. همینطور فضای کوچکی برای نشستن و مطالعه را در اختیار عموم قرار می دهد.

اگر اهل سینما هم باشید حتما نام این کتاب فروشی را در فیلم های “نیمه شب در پاریس”، “قبل از غروب”  و “جولی و جولیا” شنیده اید.

راستی اگر قدم به کافه مجاور کتاب فروشی گذاشتید حتما پای لیموی بینظیر و مشهور آن را امتحان کنید…

شکسپیر و کمپانی حامی نویسندگان جوان

 

1398/11/26
فرانسه - پاریس - ادبیات - اروپا - توراروپا - گردشگری - فرهنگ - نویسنده - هنر - شکسپیر

سفر به فرانسه را تجربه کنید

تورهای مرتبط: