کولوسئوم شاهکار مهندسی امپراطوری روم

کولوسئوم شاهکار مهندسی امپراطوری روم

نوشته شده توسط : نیما شفیعی 

 

نام رسمی: کولوسئوم 

نوع جاذبه: بنای تاریخی 

مکان: ایتالیا، رم، خیابان کولوسئوم

تاسیس: سال 72 میلادی

مساحت: 2 هکتار

سبک معماری: معماری روم باستان

معماران اصلی: شاه وسپاسیان، شاه تیتوس، شاه دومیتیان

این آمفی تئاتر نمادین بیش از هر بنای تاریخی دیگری نماد قدرت و عظمت رم باستان را نشان می دهد و پس از 2000 سال، هنوز هم برترین جاذبه گردشگری ایتالیا محسوب می شود و سالانه بیش از هفت میلیون توریست را به خود جذب می کند. این سالن آمفی تئاتر 50.000 نفری که به نام آمفی تئاتر فلاویان نیز شناخته می شود در سال 80 پس از میلاد افتتاح شد و امروزه نیز در وضعیت بسیار خوبی باقی مانده و نگهداری می شود. 

در ابتدا امپراطور وسپاسیان (69–79 پس از میلاد) آمفی تئاتر را در سال 72 پس از میلاد در محوطه مجموعه وسیع "خانه طلایی نرون" (Neron Domus Aurea) و در سه طبقه راه اندازی کرد. اما او هرگز زنده ماند تا پایان آن را ببیند و یک سال پس از مرگش ، پسر و جانشین وی تیتوس ( 79–81) طبقه چهارم را که برای نشستن مردم عادی شهر استفاده می شد به آن اضافه کرد. 

 تیتوس به مناسبت افتتاح آن بازی هایی را برگزار کرد که 100 شبانه روز به طول انجامید. این بازیها شامل نبردهای گلادیاتورها، اعدام مجرمان در ملاء عام، مبارزه با حیوانات، جنگ های دریایی شبیه سازی شده، شکار، تئاتر و سایر فعالیت های تفریحی برای سرگرمی مردم بود. در طول 100 شبانه روز بازیهایی که تیتوس برگزار کرد حدود 5000 حیوان ذبح شدند. بعدها امپراطور تراژان (98-117) با برگزاری یک ماراتن کشتار 117 روزه که شامل 9.000 گلادیاتور و 10.000 حیوان بود، بیشترین کشتار را در کلسئوم انجام داد.

بعد از مرگ تیتوس، برادر و جانشین وی ، پادشاه دومیتیان،  تونل های زیرزمینی معروف را به آن اضافه کرد. این تونل ها برای اسکان مردم فقیر، زنان و بردگانی که می توانستند شاهد بازی های سالانه باشند، اضافه شد. هیچ صندلی برای این بخش ساخته نشده بود. تماشاگران باید از اینجا می ایستادند و بازی ها را تماشا می کردند. قسمت زیر زمینی بنا مجموعه ای از تونل ها و درهای زیرزمینی است که در آن جنایتکاران جنگی، بردگان و جانوران وحشی نگهداری می شدند. 

معماری و طراحی کولوسئوم

کولوسئوم به سبک معماری روم باستان ساخته شده است. ساخت و ساز آن حدود هفت تا هشت سال به طول انجامید و آن را به یکی از بزرگترین و پیچیده ترین سازه های دنیا تبدیل کرد.

ستون های آن با استفاده از سه سبک مختلف ساخته شده اند. دیوارهای بیرونی دارای سه سطح طاق هستند سبک دوریک برای ستون های طبقه همکف که ثروتمندترین رومی ها در آن می نشستند استفاده می شد. ستون های ردیف دوم به سبک یونی ساخته شده اند. ستون های ردیف سوم که برای مردم عادی ساخته شده بودند به سبک کورنتی ساخته شده بودند.

 آنها در اصل با سنگ تراورتن پوشانده شده بودند و مجسمه های مرمری طاقچه های طبقه دوم و سوم را پر می کردند. سطح بالایی که با پنجره‌ها و ستون‌های باریک کورنتی تزیین شده بود، دارای تکیه‌گاه‌هایی برای 240 دکل بود که سایه بان را بر روی صحنه نگه می‌داشت و تماشاگران را از آفتاب و باران محافظت می‌کرد. در مجموع دارای 80 دروازه است که هر کدام یک طاق دارد و با استفاده از آن مردم می توانستند تنها در عرض ۱۵ دقیقه بدون ایجاد ازدحام به آن وارد و یا از آن خارج شوند.

 76 دروازه آن توسط مردم عادی استفاده می شد و 3 دروازه برای اشراف و اعضای شورای ایالت اختصاص داشت. امپراتور نیز از دروازه شمالی که دارای طاق مشخصی بود برای ورود به محوطه استفاده می کرد. 

ساختار کولوسئوم

کل سازه با استفاده از انواع سنگ‌های رومی باستان که با سیمان و گیره‌های آهنی در کنار هم قرار می‌گرفتند ساخته شد. در ساخت آن از سنگ توف، سنگ آهک تراورتن، چوب، کاشی، آجر و بلوک های توفا استفاده شده است. با استفاده از سنگ های مختلف ساخته شده است که توسط گیره های آهنی به هم متصل شده اند.

دیوار بیرونی در حال حاضر فقط تا حدی سالم است زیرا نیمی از آن در زلزله سال 1349 فروریخت. بلایای طبیعی، آلودگی در طول سال ها و خرابکاری باعث شده تا بیشتر آن آسیب ببیند. ارتفاع آن حدود 48 متر و ضخامت آن حدود 3.5 متر است.

ورودی‌های اصلی

در مجموع 4 ورودی اصلی در کولوسئوم وجود دارد. یکی از آن‌ها فقط توسط امپراطور استفاده می‌شد، که به سکوی مخصوص نشستن وی منتهی می شد، که در قرن شانزدهم یک صلیب توسط پاپ به آن اضافه شده است. سه ورودی دیگر برای دیگر طبقات مردم و یا توسط گلادیاتورها و سایر شرکت کنندگان برای ورود به محل در طول بازی های سالانه استفاده می شد. این ورودی‌ها با استفاده از ستون‌ها و گیره‌های آهنی با طاق‌های عظیم حکاکی شده از سنگ در کنار هم قرار می‌گرفتند.

فضای داخلی کولوسئوم به سه بخش تقسیم می شد: عرصه، حفره و سکو.

این میدان دارای یک کف چوبی پوشیده از شن بود که برای جلوگیری از لیز خوردن ناشی از جاری شدن خون مبارزان بود. درها به اتاق‌های زیرزمینی و گذرگاه‌های زیر زمین سالن منتهی می‌شدند. حیوانات در قفس و گلادیاتورها توسط 80 بالابر با وینچ به عرصه بالا برده می شدند. سکو که برای نشستن تماشاگران تعبیه شده بود خود به سه طبقه تقسیم می شد: 

طبقه اول

اولین طبقه کولوسئوم برای طبقه ثروتمند روم باستان ساخته شده بود. ستون‌های مورد استفاده به سبک دوریک ساخته شده بودند و روی برخی از صندلی‌ها نام افرادی که در آنجا نشسته‌اند حک شده بود. این کتیبه ها در طول سال ها فرسوده و از بین رفته اند، اما همچنان می توانید حکاکی های باستانی را در زیر برخی از صندلی ها مشاهده کنید. ردیف اول نزدیک ترین به عرصه است و به مخاطب دید واضحی از روند بازی ها را می دهد. درست در زیر این طبقه است که ، تونل های زیرزمینی توسط پادشاه دومیتیانساخته شده است.

طبقه دوم 

 اعیان و طبقات محترم در طبقه دوم جای می گرفتند. ستون های این ردیف با استفاده از سبک یونی ساخته شده است. مردم برای رسیدن به صندلی‌های آنجا از پله‌ها استفاده می‌کردند. در قرون وسطی، که کولوسئوم به مکانی متروکه تبدیل شده بود کارگران در زیر صندلی‌های این طبقه، کارگاه‌هایی را برای خود راه‌اندازی کرده بودند.

طبقه سوم 

طبقه سوم برای  مردم عادی بود. ستون‌های اینجا به سبک کورنتی ساخته شده‌اند، اما نسبت به دو ردیف دیگر از پیچیدگی کمتری برخوردار بودند. در حالی که تمام صندلی‌های داخل کولوسئوم نمای واضحی از کف سالن می‌دادند، طبقه سوم و بالاتر کمترین میزان دید را داشت. 

با سقوط امپراتوری روم در قرن پنجم و در دوران قرون وسطی برای مدتی کولوسئوم به قلعه ای تبدیل شد که توسط خانواده قدرتمند فرانگیپانی به اشغال در آمد. بعد از آن این بنای عظیم متروکه شد و در آن زمان سنگ های تراورتن گرانبهای آن غارت شد و سنگ مرمرهای کنده شده از آن برای تزئین ساختمان های قابل توجهی مانند Palazzo Venezia، Palazzo Barberini و Palazzo Cancelleria مورد استفاده قرار گرفت. 

مراحل ساخت کولوسئوم

سال 70 پس از میلاد: سنگ بنای کولوسئوم بر روی منطقه ای به نام"خانه طلایی نرون" گذاشته شد که پادشاه نرون از آن برای ساختن مجسمه بزرگی از خود استفاده کرده بود. پادشاه وسپاسیان این منطقه را برای ساخت آمفی تئاتر فلاویان انتخاب کرد.

این بنای شکوهمند در ابتدا به افتخار خانواده وسپاسیان (فلاویان) به میدان فلاویو نامگذاری شد و اگرچه ترسناک‌ترین میدان رم بود، اما بزرگ‌ترین آن نبود – سیرکو ماسیمو می‌توانست تا 250.000 نفر را در خود جای دهد. 

سال 72 بعد از میلاد: ساخت کولوسئوم آغاز شد. در دوران پادشهای وسپاسیان رومیان به تازگی در جنگ با اورشلیم پیروز شده بودند و بسیاری از بردگان یهودی به عنوان کارگر در ساخت این سازه استفاده شدند.

سال 79 بعد از میلاد: پادشاه وسپاسیان پس از تکمیل سه طبقه از کولوسئوم درگذشت. جانشین و پسر وی، پادشاه تیتوس، مسئولیت ساخت کولوسئوم را بر عهده گرفتند. او یک طبقه چهارم را به کولوسئوم اضافه کرد که برای نشستن مردم عادی رم طراحی شده بود.

سال 80 پس از میلاد: کولوسئوم به طور رسمی توسط تیتوس تکمیل و افتتاح شد. یک بازی افتتاحیه 100 روزه برای بزرگداشت این بنای باشکوه در آنجا برگزار شد.

سال 90 پس از میلاد: پس از درگذشت پادشاه تیتوس، پادشاه دومیتیان سلطنت را به دست گرفت و به کولوسئوم یک طبقه زیرزمین اضافه کرد. این قسمت زیر زمینی بنا برای بردگان، زنان و افراد فقیر ساخته شده بود، جایی که می توانستند بایستند و بازی های سالانه را تماشا کنند. او همچنین یک تونل زیرزمینی را به قفس حیوانات و بردگان اضافه کرد.

بلیط و سایر موارد کاربردی

هنگام بازدید از این بنای تاریخی و شکوهمند، برای جلوگیری از مواجهه با ازدحام جمعیت، سعی کنید در اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر بازدید خود را انجام دهید. 

سعی کنید بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کنید و در هنگام ورود مطمئن شوید که در صف ورودی مناسب قرار گرفته اید .

بلیط های ورودی عمومی و تورها را می توان به صورت آنلاین با قیمت 16 یورو خریداری کنید. بلیط خریداری شده در روز جمعه را می توان در روز دوشنبه استفاده کرد. 

سه طبقه بالا (که در مجموع به عنوان "Terrazzo Belvedere" شناخته می شوند) و هایپوژوم فقط با تور راهنما قابل دسترسی هستند. اینها نیاز به رزرو قبلی دارند و علاوه بر بلیط معمولی کولوسئوم، برای ورود به آن باید هزینه اضافی پرداخت کنید. تور با راهنما در منطقه اصلی کولوسئوم نیز با پرداخت هزینه اضافی قابل رزرو است.

بهتر است بلیط های ورودی که به صورت آنلاین تهیه کرده اید را چاپ کنید و پرینت آن را همراه خود داشته باشید.

کولوسئوم همه روزه (به جز 1 ژانویه و 25 دسامبر) از ساعت 8:30 صبح تا 4:30 بعد از ظهر باز است. 

تمامی بازدیدکنندگان قلبل از ورود بایستی که از گیت های بازرسی امنیتی رد شوند. ظروف شیشه ای، مشروبات الکلی،کیسه های حجیم و چمدان ممنوع است. کوله پشتی های متوسط ​​و کوچک توسط انتظامات ورودی بازدید می شوند.

1402/01/12
ایتالیا - روم - نرون - کولوسئوم - colosseum

سفر به ایتالیا را تجربه کنید

تورهای مرتبط: